سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و آنگاه که از خبّاب یاد کرد فرمود : ] خدا بیامرزاد خبّاب پسر أرتّ را . به رغبت اسلام آورد و از روى فرمانبردارى هجرت کرد و به گذران روز قناعت ، و از خدا راضى بود و مجاهد زندگى نمود . [نهج البلاغه]
کلید معرفت - آباده
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  •  

    هوالحق


    در حدیث است از امام سجاد(ع)در باره ی توحید پرسیدند .فرمودند:

    خداوند می دانست در آخرالزمان گروه هائی ژرف اندیش خواهند آمداز این رو سوره ی توحید:

    «قُل هُوَالله اَحَد،الله الصَمَد»(آیات1-2)


    بگو اوست خدای یگانه؛خداوند بی نیاز و غنی است


    و آیات اول سوره ی حدید یعنی:


    «هُوَالاوَ‍لُ و الاخِرو الظٌاهِرُو الباطِنُ و هُوَبِکُلِ شیءٍ علیمُ »(آیه3)


    اوست آغاز و اوست پایان،اوست آشکار و اوست پنهان و او به هر چیز آگاه است.


    را فرستاد و هرکس سخنی غیر از آنها بگوید هلاک شده است.


    مطالعات دقیق فلسفی و عرفانی،حکما و عرفا را به این حقیقت رهنمون می شود که آیات سوره توحید و آیات اول سوره ی حدید،


    عالی ترین مرتبه تو حید و معرفت هستند.


    صدرالمتألهین،فیلسوف بزرگ اسلامی،در شرح اصول کافی می گوید:


    «....بهره هائی که از آیات سوره ی مبارکه حدید می بردم،بیش از نتایج آیات دیگر بود.لذا در هنگام شروع به نوشتن تفسیرقرآن،نخستین بخشی که انتخاب و به تفسیر آن پرداختم،همین سوره مبارکه بود و سپس به تفسیر گروه دیگری از سوره و آیات پرداختم و بعد از پایان آن و پس از گذشت تقریبا دو سال ،به این حدیث شریف بر خورد نمودم و نشاطم افزوده شد و به شکرانه ی این نعمت،خداوند منان را سپاس گذاری کردم».


    در نهج البلاغه و دیگر آثار منقول از علی (ع)نیز حدود چهل نوبت به مسائلی از این دست پرداخته شده است.


    در خطبه ی اول نهج البلاغه،در باب معرفت به خداوند و مبدأهستی می خوانیم:


    «...آغاز دین،معرفت و شناخت کردگار است


    و کمال معرفت،ایمان به ذات آفریدگار است


    کمال ایمان در توحید اوست


    و کمال توحید در اخلاص به ساحت مقدس اوست


    و کمال اخلاص در نفی صفات زاید بر ذات اوست».


    زیرا هر صفتی غیر از موصوف و هر موصوفی غیر از صفتی است که برآن عارض می شود.پس هر کس برای خداوند صفتی زاید قائل شود،او را قرین و همدم ساخته و هر کس که او را قرین چیزی بداند،او را دو چیز انگاشته و هرکس خدا را دو چیر بینگارد،برای آن،جزءو بخش قائل شده و هرکس چنین اعتقادی داشته باشد،«خدا را نشناخته است».


    جاهل به  مقام ربوبی به سوی او اشاره می کند و هرکس چنین کند او را محدود ساخته و هر محدودی قابل شمارش است و خدا منزه از این نسبت هاست.


    و نیز...


    فاطمه زهرا(س)در خطبه ای معروفی چنین آغاز سخن فرمودند:


    «...خدائی که دیدگان او را دیدن نتوانند و گمان ها چونی و چگونگی او را ندانند،همه چیز را از هیچ پدید آورد و بی نمونه ای انشاءکند.نه به آفرینش آن ها نیازی داشت و نه از آن خلقت سودی برداشت،جز آن که خواست تا قدرتش را آشکار سازد.»- بلاغت النساء،خطبه دوم -


    *راه شناخت خداوند تفکر دراوست و کلید این معرفت خواندن قرآن و عمل به آن است


    امید که خداوند به همگی ما توفیق کسب معرفت خودش رو عنایت کند


    یاعلی



    حامد ::: سه شنبه 85/9/28::: ساعت 9:34 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 23
    بازدید دیروز: 13
    کل بازدید :99764

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    کلید معرفت - آباده

    >>لینک دوستان<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<